Polskie kino gatunkowe

Komedia? Sensacja? A może kino biograficzne? Jakie gatunki filmowe kochają Polacy?

Polscy reżyserzy od dawna odnajdowali się w trudnej sztuce kręcenia kina gatunków. Często robili to w sposób imponujący, mimo przeciwności politycznych.

Kadr z filmu Bogowie
Bogowie / Materiały prasowe / Next Film

Mamy bogate tradycje, a polskie kino okresu międzywojennego było jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Wybuch drugiej wojny światowej jednak zmienił wszystko. Kino w Polsce wróciło do widzów dopiero z pomocą komedii, czego przykładem jest „Skarb” z 1948 r. w reżyserii Leonarda Buczkowskiego (znanego też z nakręconych tuż po wojnie „Zakazanych piosenek”). Przez lata, praktycznie przez cały PRL, ta konwencja w różnych odmianach trzymała się u nas mocno. Niekiedy chodziło o dostarczanie przedniej rozrywki w przygodowym sosie, jak np. w „Jak rozpętałem drugą wojnę światową”, czy lekkie ujęcie życia codziennego (cykl „Sami swoi”). Komedia pokazywała paradoksy życia w komunizmie. Przodował w tym Stanisław Bareja („Poszukiwany, poszukiwana”, „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz”). Jego „Miś” to film legenda, który tak wpłynął na Polaków, że językiem Barei mówimy do dziś.

W latach 60. cenzura uznała, że społeczeństwo potrzebuje odpowiednika rozrywki jak na zgniłym Zachodzie, ale zgodnego z linią partii. Dzięki temu stworzono osobny gatunek – kryminał milicyjny. Obok propagandy powstały perełki, np. „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię” Janusza Majewskiego. W 1981 roku Juliusz Machulski z powodzeniem przeszczepił komedię gangsterską na polski grunt, kręcąc „Vabank”, a to był dopiero początek sukcesów reżysera. W międzyczasie Wojciech Wójcik stworzył fundament pod współczesną polską sensację – za sprawą „Karate po polsku” oraz „Prywatnego śledztwa”. 

Kadr z filmu Zimna wojna
Zimna wojna. Materiały prasowe. Kino Świat

Prawdziwy wstrząs nadszedł po upadku komuny, w 1992 roku. Władysław Pasikowski zbrutalizował kino sensacyjne na zachodnią modłę i zaczął nową erę w „Psach”. „Nieślubnymi dziećmi” Pasikowskiego są Patryk Vega z głośnym „Pitbullem” i Maciej Kawulski („Jak zostałem gangsterem”).

Polacy dobrze odnajdują się w biografiach – „Bogowie” i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” biły u nas rekordy popularności. Za sprawą „Zimnej wojny” odrodził się melodramat. Nie możemy zapominać też o wielkich filmach historycznych, jak ekranizacja „Trylogii” Henryka Sienkiewicza (reż. Jerzy Hoffman), „Faraon” (1965, reż. Jerzy Kawalerowicz) czy „Krzyżacy” (1960, reż. Aleksander Ford).

Polski dorobek gatunkowy jest przepastny, a świeże sukcesy, nagrody i zapowiedzi nowych, coraz lepiej wyglądających filmów dają nadzieję, że nasi reżyserzy osiągną mistrzostwo w kolejnych nurtach.

Inne z archiwum prasowego

Okładka do artykułu Mikrobudżety, czyli jak robić tanie filmy

Mikrobudżety, czyli jak robić tanie filmy

Kręcenie filmów wymaga sporych nakładów finansowych, najczęściej wielu milionów złotych czy dolarów. Niektórzy potrafią jednak poradzić sobie z symbolicznym budżetem i odnieść sukces. Wymaga to jednak specyficznego podejścia.

Więcej

Okładka do artykułu Magia kina na przyszły rok

Magia kina na przyszły rok

Natalie Portman zapytana w wywiadzie, dlaczego warto chodzić do kina, odparła, że kino to forma społecznego zbliżenia, czego najlepszym dowodem jest to, że grupa obcych sobie osób zamyka się na dwie godziny w ciemnej sali, by obejrzeć film.

Więcej

Okładka do artykułu Polskie gwiazdy podbijają światowe kino

Polskie gwiazdy podbijają światowe kino

Polska może pochwalić się wieloma zdolnymi aktorami. Nic dziwnego, że coraz więcej twarzy znanych z rodzimych produkcji możemy zobaczyć w dużych produkcjach zagranicznych.

Więcej

Okładka do artykułu Przyjaciel milioner i inne sposoby, by sfinansować polski film

Przyjaciel milioner i inne sposoby, by sfinansować polski film

Kręcenie filmu wymaga dużego budżetu, nawet jeśli zależy nam na kameralnym dramacie o trudach dnia codziennego. Polska nie dysponuje wprawdzie hollywoodzkimi środkami, ale istnieją sposoby, by i u nas sfinansować produkcję.

Więcej

Zgoda na pliki cookies

Strona internetowa www.magiakina.com używa plików cookies, które zapisywane są w pamięci Twojej przeglądarki internetowej. Dzięki temu możemy lepiej dostosować nasze serwisy internetowe do Twoich potrzeb.

Możesz zaakceptować użycie wszystkich plików cookies, klikając przycisk „Zaakceptuj” lub samodzielnie skonfigurować grupy plików cookies, które mają być używane, klikając przycisk „Ustawienia”.

Zgoda na pliki cookies - ustawienia

Cookies (zwane również ciasteczkami) to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na Twoim urządzeniu (np. komputerze, smartfonie, tablecie) za pośrednictwem przeglądarki internetowej, której aktualnie używasz.

Możesz samodzielnie wybrać grupy plików cookies, które będą się zapisywać na Twoim urządzeniu. Wyjątek od tej zasady stanowią tzw. techniczne pliki cookies, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego www.magiakina.com.

Zaznaczając poniższe opcje, możesz zdecydować, które pliki cookies będą zapisywane przez Twoją przeglądarkę:

Więcej informacji znajdziesz na stronie „Polityka prywatności i cookies”.

Obrazek z flagą oraz godłem Polski

Zadanie „ODKRYJ MAGIĘ KINA” – Przywracanie Magii Kinematografii Poprzez Kampanię Promującą Powrót widzów do Kin – Edycja 2023, zostało dofinansowane ze środków budżetu państwa. Dofinansowanie: 4 845 270 zł. Całkowita wartość: 5 248 020 zł.
Przeczytaj o kampanii Odkryj Magię Kina.

Obrazek z logo Fundacji Rozwoju Kinematografii Media Virtuosa